· 

Tagliatelle met duo van asperges en zalm

Voorbereidingstijd

10 minuten

Bereidingstijd

25 minuten

Totale tijd

35 minuten


Tagliatelle met duo van asperges en zalm

Het valt niet te ontkennen, ik ben er een hele poos uit geweest. Kokerellen bleef ik steevast doen. Echter het uitschrijven van de recepten, het fotograferen van de gerechten alsook het delen van de posts hield ik even voor bekeken. Het ontbrak me vooral aan tijd, energie en zin. Let wel, koken blijft een passie en mijn voornaamste hobby waarin aardig wat tijd kruipt. Maar het is soms een kwestie van prioriteiten stellen en die heb ik de afgelopen maanden even moeten bijstellen.

 

Niet alleen het koken zelf, maar ook het bedenken van nieuwe recepten en het in huis halen van diverse ingrediënten kan soms tijdrovend zijn. De afgelopen maanden stond de werkweek in het teken van eenvoudige en snelle gerechten. De avondspits in combinatie met uitgebreid koken verliep chaotisch en stressvol en ik hield daarom maar snel voor bekeken. Maar al snel merkte ik dat ik ook in het weekend mijn toevlucht begon te zoeken tot dergelijke eenvoudige recepten. Ik voelde me moe en de fun was even ver te zoeken. En finaal is de bedoeling van een hobby - althans voor mij - dat ik er energie kan uitputten en er dus wel degelijk plezier in beleef.

 

Daarom besloot ik geen posts te delen, althans niet zolang ik niet zelf voor de volle 100 procent achter mijn gerecht stond en er klaar voor was. Toch, moet ik toegeven dat ik me nog heel vaak bijzonder moe voel, overvallen word door intense migraineaanvallen en mij bijgevolg niet ten volle kan toeleggen op het koken. Het zoeken naar de ideale balans kan een weg van lange adem zijn!

 

Het allerliefst zou ik mij de hele dag enkel en alleen maar hierop willen toespitsen, maar helaas is dat niet mogelijk. Ik heb namelijk een administratieve job, die ik weliswaar graag doe, maar mocht ik echt kunnen kiezen wat ik vanaf heden doe, dan ligt mijn hart ongetwijfeld bij het koken.

 

 

Hoe dan ook, afgelopen weekend had ik de zin en de nodige energie om de draad terug op te pikken. We zijn inmiddels opnieuw in de lente aanbeland en dat betekent een rijke diversiteit aan andere ingrediënten dan deze die we normaliter in de winter hanteren. Top! En dan ga ik maar lekker cliché, zoals het hoort, aan de slag met een typisch voorjaarsingrediënt, namelijk het witte goud. Ik houd ontzettend veel van witte asperges en maak ze dan ook behoorlijk vaak klaar zolang het kan. Want de periode waarin ze te verkrijgen zijn, is veel te kort als je het mij vraagt.

 

Afgelopen jaar maakte ik reeds een pastagerecht waarin ik die groente had verwerkt, namelijk een variant op de klassieke carbonara. Omdat het toen zo goed in de smaak viel, besloot ik ook dit weekend een pastadish uit mijn mouw te toveren. Deze keer met een duo van asperges.

 

Wat een heerlijk smaakbommetje was dat zeg! Een lentegerecht bij uitstek en dus eentje om ongetwijfeld met jullie te delen. Niet alleen lekker, maar wederom eenvoudig.


Ingrediënten voor 2 à 3 personen:

  • Tagliatelle
  • 1 sjalot
  • 500 gram witte asperges
  • 1 pakje groene mini asperges
  • 1 courgette
  • 1 el bloem
  • 350 ml visbouillon
  • 150 ml light room
  • 1 dl witte wijn
  • 150 gram zalmsnippers
  • 125 gram rivierkreeftjes
  • Provençaalse kruiden
  • Marjolein
  • Tijm
  • Peper en zout
  • Bieslook

Bereiding van de witte asperges:

  1. Schil de witte asperges, van het kopje tot beneden en breek vervolgens de uiteindes af.
  2. Zet een grote pot met licht gezouten water op het vuur en leg hierin de asperges.
  3. Breng tot aan het kookpunt en van zodra het water lichtjes kookt, mag je de pot van het vuur halen. De asperges mogen hierin nu minstens een 10-tal minuten in rusten. Dit is geheel afhankelijk van de dikte van jouw asperges, dus ga gerust, mits gebruik van een mesje, na of ze reeds doorprikbaar zijn. Ik liet ze zelf een kwartiertje rusten.
  4. Haal ze uit de kom en laat ze nu even rusten op een bord.
    Sidenote: Je kunt deze stap perfect in de voormiddag doen als je het gerecht pakweg 's avonds klaarmaakt.

Bereiding:

  1. Snipper een sjalotje fijn en stoof dit glazig in een pan.
  2. Snijd inmiddels de courgette in kleine blokjes en voeg toe aan de sjalot. Kruid met wat peper, zout, tijm, marjolein en Provençaalse kruiden.
  3. Na enkele minuten mag de witte wijn erbij. Zet het vuur wat hoger, zodat de witte wijn kan inkoken.
  4. Van zodra de wijn quasi verdampt is, voeg je 1 el bloem toe en meng je dit goed onder tot alle bloem verdwenen is.
  5. Voeg nu de visbouillon toe, roer mooi onder en zet het vuur wat hoger, zodat de saus kan indikken.
  6. Na enkele minuten, wanneer de saus wat ingedikt is, mag de room erbij.
  7. Voeg nu tevens de verse bieslook eraan toe (ik heb een grote bos van het plantje afgesneden, dus er mag behoorlijk wat bij).
  8. Gril de mini asperges (in een grilpan ; heb je dit niet bak ze dan 2 minuutjes kort op in een klein pannetje) heel kort en voeg ze toe aan de saus.
  9. Zet inmiddels een grote kom met water op hoog vuur, voeg er wat zout aan toe en breng aan het kookpunt.
    Van zodra het kookt, mag de tagliatelle erbij. Elke pasta heeft zijn eigen gaartijd, dus houd hiermee rekening om te bepalen wanneer je de pasta kookt. Onze tagliatelle diende 10 minuten te koken.
  10. Nu je saus mooi ingedikt is, mogen de rivierkreeftjes erbij alsook de witte asperges. Snijd het witte goud eerst in mooi in kleine stukken.
    Roer de saus voorzichtig om en laat dit geheel nu nog een 5-tal minuten op een zachtje vuurtje staan.
  11. Proef van de saus en voeg desgewenst nog wat van de vernoemde kruiden toe (het zal je wellicht niet verrassen dat ik doorgaans nog wat extra spice voorzie en houd van een goed afgekruid gerecht).
  12. Giet de pasta af. Doe wat van de pasta in de bordjes, lepel er wat saus over en werk vervolgens af met gerookte zalmsnippers en verse bieslook.

Smakelijk!

Reactie schrijven

Commentaren: 0