· 

Mexicaanse wraps

Voorbereidingstijd

10 minuten

Bereidingstijd

20 minuten + 20 minuten in de oven

Totale tijd

30 minuten + 20 minuten in de oven


Mexicaanse wraps

Deze Mexicaans gevulde tortilla's stonden al een eeuwigheid op mijn to-try lijstje. Toen ik onlangs even door mijn blog scrolde, merkte ik meteen op dat er, op enkele Aziatische gerechtjes na, er cultuurgewijs weinig variatie was en ik besloot hier dan afgelopen weekend verandering in te brengen.

 

Na wat wikken en wegen, hakte ik de knoop door en opteerde ik voor de Enchilada's. De typische ingrediënten ken ik min of meer. Het exacte recept? Dat heb ik niet opgezocht en heb er dus, zoals steevast, mijn eigen twist aan gegeven.

 

Ik moet meteen maar bekennen dat ik niet zo'n fervent liefhebster ben van pikante gerechten. En dat is nu eenmaal iets dat de typische Mexicaanse keuken kenmerkt. Goed afgekruide, spicy gerechten waarbij de chilipeper doorgaans in elk recept voorkomt. Wanneer we nacho's eten, pulk ik ze er dan ook altijd uit. Mijn papillen zijn er helaas niet tegen bestand!

 

Maar, op de pepers na, heb ik de meest voorkomende ingrediënten voorzien: maïs, paprika's, tomaten, de rode bonen, ... Ze vormen, in hun geheel, een gouden combinatie en al helemaal in dit gerecht!

Comfort food op zijn best, als je het mij vraagt. En, al helemaal nu het daar buiten behoorlijk fris wordt.

 

 

 

 

 

 

 

Dit was een recept bij uitstek voor mijn traditionele mealprep Sunday! Een heerlijk, gezond gerecht dat je trouwens prima vega kunt maken, wanneer je het gehakt ofwel vervangt door een vegetarische variant ofwel eenvoudigweg weglaat.

 

En, oh ja, zei ik gezond? Nou, in principe klopt deze stelling volledig, maar om het helemaal 'healthy' te maken kun je de zure room best weglaten en de traditionele tortillawraps vervangen door een volkoren variant. Die zijn, naar verluidt, te verkrijgen in de Albert Heijn.

Ik heb ze, in onze supermarkt, niet gevonden en heb de klassieke wraps genomen, van Santa Maria. Volkoren ingrediënten bevatten nu eenmaal een stuk meer vezels, zijn vaak iets lager in suikers en zelfs koolkhydraten. In calorieën zal dit wellicht haas niets schelen, maar qua gezondheidsvoordelen, redenen genoeg om de volkoren tortilla's in huis te halen.


Mexicaanse wraps

Ingrediënten voor 6 tortilla's:

  • Tortillawraps
  • 400 gram gemengd gehakt
  • 1 blik met kidneybonen
  • 1 blikje met een Mexicaanse maïsmix (indien niet beschikbaar, gebruik dan gewoon maïs)
  • 2 paprika's (ik nam een gele en een oranje)
  • 1/2 courgette
  • 2 tomaten of kerstomaatjes
  • 1 sjalot
  • 1 blikje tomatenpuree
  • 1 pakje Tomato Frito (350 gram) ; ofwel Passata
  • Zure room
  • Lente-ui
  • Mexicaanse kruiden(mix) - ik nam de Santa Maria mix voor taco's (mild)
    Ze hebben ook de kruidenmix voor Enchilada's, maar die is al wat meer spicy, en hoewel ik houd van goed afgekruide gerechten, ervaar ik moeite met pikante ingrediënten, vandaar ook de reden dat ik geen jalapeñopepers gebruik.
  • Peper en zout
  • Gemalen kaas

Bereiding:

  1. Snijd het sjalotje fijn, was de groente en snijd de paprika's en courgette in kleine stukjes.
  2. Stoof de helft van de sjalot aan in een pan en voeg, van zodra het glazig kleurt, de paprikastukjes eraan toe.
    Laat dit enkele minuten op een middelmatig vuur stoven.
  3. Hierna mogen de courgettestukjes eraan toegevoegd worden.
    Breng dit reeds op smaak met wat peper en zout.
  4. Stoof nu, in een andere pan, de resterende helft van het sjalot aan.
    Eenmaal glazig, mag het gemengd gehakt eraan toegevoegd worden en rul gebakken worden.
    Breng het vlees op smaak, mits gebruik van peper, zout en wat van de Mexicaanse kruidenmix (voeg evt.kippenkruiden eraan toe of wat Italiaanse kruiden).
  5. Giet de kidneybonen en de maïsmix af en voeg dit toe aan de groente.
    Meng alles goed onder en voeg wat van de kruidenmix eraan toe.
  6. Vervolgens mag de tomatenpuree eronder gemengd worden.
  7. Na een 5-tal minuten, mag de Tomato Frito erbij, evenals het gehakt en meng nogmaals het geheel goed onder.
  8. De saus mag nu een 20-tal minuutjes, op een laag vuur opstaan.
    Proef tussenin even van de saus en voeg wat van de Mexicaanse kruiden toe, indien gewenst.
  9. Neem een grote ovenschaal en lepel wat van de saus op de bodem.
  10. Neem de tortillawraps erbij en vul ze met de Enchiladasaus. Rol ze op, en leg ze één voor één met de naad op de bodem.
  11. Zorg ervoor dat je nog wat van de saus overhoudt, om de wraps mee te bedekken.
    Dit is cruciaal om te vermijden dat je wraps uitdrogen in de oven.
  12. Snijd enkele lente-uitjes fijn en strooi over de wraps.
  13. Strooi ook nog wat gemalen kaas bovenop het sausje en werk af met enkele eetlepels zure room (en nog wat extra kruiden on top).
  14. De schotel mag nu, gedurende 20 minuten, de - voorverwarmde - oven in op 180°C.

Enjoy your Mexican dish!

Reactie schrijven

Commentaren: 0