· 

Eenvoudige Caesarsalade

Voorbereidingstijd

Bereidingstijd

Totale tijd


Eenvoudige Caesarsalade

Ok, voor diegene die op zoek zijn naar het ultieme klassieke recept voor Caesarsalade... I'm not your girrrl. Begrijp me niet verkeerd, I love the original thing, maar ik had 1: niet de juiste ingrediënten in huis om de befaamde dressing klaar te maken en 2: helemaal geen zin om naar de winkel te hollen om ze alsnog in te slaan.

Nee, ik ging voor een snellere, doch super lekkere variant die bij manlief mega in de smaak viel. De secret ingredient? A touch of love, does the trick ;).

 

1 keer per week schotel ik een maaltijdsalade voor en dit varieert van combinaties met vlees, vis of vega. Doorgaans maak ik nooit twee keer klak hetzelfde recept, tenzij het echte pareltjes zijn natuurlijk.

 

Caesarsalade is een typisch voorbeeld van slaatjes die bij menig restaurants op de menukaart staan. Niet moeilijk te begrijpen, want deze klassieker blijft een toppertje die ik zelf ook regelmatig bestel. De hemelse dressing, die fungeert als kers op de taart, is helaas niet heel gezond. De zure room, mayonaise en gezouten ansjovis op olie zijn de grote 'boosdoeners'. Maar, laten we eerlijk zijn, het is het allemaal waard!

 

In de week moet het bij ons wel snel gaan en heb ik geen tijd, noch zin om uitgebreide maaltijden te preppen. Eenvoud siert...

Wanneer ik een dergelijke salade voor ogen heb, ga ik eerst na wat er nog zoal in mijn voorraad - en koelkast schuilt alvorens ik inkopen doe. Ik kan het koken met restjes alleen maar aanraden. Ik heb er al soms verrassend lekkere dingen mee klaargemaakt. Ja, soms verbaas ik mezelf wel eens.

 

Nou goed, ik heb er dus kortom een eigentijdse twist aan gegeven. Caesarsalade 2.0! Let's go ...

Ingrediënten - voor 2 salades:

  • Salade - ik opteerde voor rucolasalade (vinden wij een heel smaakvolle soort)
  • Kerstomaatjes
  • Komkommer
  • 1/2 appel (Granny Smith, Jonagold)
  • Handje rozijntjes
  • 1 courgette
  • 2 sneden brood (voor de croutons)
  • Toscaanse kipfiletstukjes (2 doosjes) - Aldi
    Je kunt dit ook vervangen door 2 enkele kipfilet
  • Parmezaanschilfers
  • 1 el extra virgin olijfolie
  • Lookpoeder
  • Oregano
  • Snuf Italiaanse kruiden
  • Snuf zout

Ingrediënten dressing:

  • 2 el yoghurt (magere)
  • 1 tl mosterd
  • 1/2 tl mayonaise
  • 1 el appelciderazijn
  • Italiaanse kruiden
  • Peper en zout

Bereiding:

  1. Warm de oven voor op 200°C.
  2. Was de sla en vul 2 bordjes met de salade (hoeveelheid naar wens).
  3. Was en halveer de kerstomaatjes en leg ze bovenop de sla (tevens hoeveelheid naar keuze).
  4. Was de komkommer, snijd hiervan ongeveer 1/4 in kleine stukjes en voeg toe aan de 2 slaatjes.
  5. Was en halveer de appel, snijd de helft in kleine stukjes die je bovenop het slaatje strooit.
  6. Vervolgens mag er een handje krentjes verdeeld worden over de 2 borden.
  7. Neem een klein ovenschaaltje en snijd 2 boterhammen in kleine blokjes (met korst) en plaats in het ovenschaaltje.
    Strooi wat lookpoeder, zout, oregano en Italiaanse kruiden bovenop de blokjes en 1 el van de extra virging olijfolie.
    Meng goed onder en plaats in de oven gedurende 20 minuten. Halverwege zeker omdraaien.
  8. Was de courgette, snijd in plakjes en gril ze vervolgens in een grilpan (bestrooi ze met wat zout en oregano).
    Verdeel de plakjes over de 2 borden.
  9. Gril nu nog de kipfiletstukjes. Ik neem nu en dan de stukjes gebraden kipfilet mee van de Aldi.
    Je hebt de naturel, de Mexicaanse en Toscaanse. De Toscaanse zijn mijn favoriet. Heerlijk mals en reeds voorzien van de nodige smaken, waardoor je er zelf geen werk meer aan hebt. Tevens zijn ze al voorgesneden. Het bespaart je niet alleen heel wat werk uit, maar ze zijn bovendien helemaal niet duur. Bij dergelijke verpakkingen, kijk ik wel steevast naar de inhoud/samenstelling. Ik let erop dat de hoeveelheid verzadigde vetten en suikers niet oplopen en kijk ook even naar de hoeveelheid eiwitten. Deze kipstukjes zijn prima van samenstelling!
    Ik heb ze helaas niet teruggevonden op de website, anders had ik het linkje even met jullie gedeeld. Maar ze zijn in alle winkels terug te vinden!
  10. Verdeel nu de kipstukjes, de croutons en wat parmezaanschilfers over borden.
  11. Werk af met de dressing - waarvoor je bovenstaande ingrediënten enkel maar hoeft te mengen (zet eventueel nog even koud voor effectief gebruik) - en geniet van jullie vereenvoudigde versie van de Caesarsalade!

Smakelijk! Heb je dit thuis gemaakt? Laat me dan zeker weten wat je ervan vond.

Reactie schrijven

Commentaren: 0