· 

Zomers gevulde puntpaprika

Voorbereidingstijd

5 minuten

Bereidingstijd

15 minuten + 20 min. in de oven

Totale tijd

20 + 20 minuten


Zomers gevulde puntpaprika
Zomers gevulde puntpaprika

We gaan de eerste hittegolf tegemoet en we zijn pas eind juni. Het startschot voor de zomer is dus officieel afgegaan. Om de één of andere reden kan ik de extreme warmte niet meer goed verdragen. Als kind stond ik hierbij minder stil, maar sinds enkele jaren word ik soms overmand door panische angsten. Ik heb de neiging het weerbericht tot 5 keer per dag toe te raadplegen en tel steevast af naar de eerste dag die ons enige afkoeling zal bieden.

 

Die ideale temperatuur is voor iedereen uiteraard anders, maar wat mij betreft vind ik het tussen 21° en 24°C echt ideaal. Lekker warm, maar toch nog perfect mogelijk om vanalles te ondernemen zonder dat het continu puffen geblazen is. Ook is voor het algemeen welzijn van kinderen en ouderen stukken beter. Een uitje, buiten sporten, een terrasje doen, buiten werken, een boekje lezen in de tuin, ... noem maar op, het verloopt moeizamer wanneer we met enorme hittes belaagd worden.

 

Maar genoeg gezeurd en gejammerd! Want ook met deze warme dagen moet er gegeten worden. Hoewel de warmte in zekere zin ook kan zorgen voor een verminderde eetlust, heb ik hiervan weinig tot geen last en kijk ik nog steeds uit naar die gezellige eetmomentjes met mijn gezinnetje.

 

Koken probeer ik op dergelijke dagen weliswaar te beperken tot een strikte minimum. Een pasta/quinoasalade, een koude plât en andere eenvoudige zomerse gerechten genieten dan de voorkeur. Ik denk bijvoorbeeld aan deze heerlijke - simpele - gevulde puntpaprika's. Boordevol vitamientjes en voorzien van een kleurrijk groentepalet. Ja, het oog wil natuurlijk ook wat!

 

Goed, let's get to it! Want ze zijn het proberen waard jongens (en meisjes). Some healthy tasty business!

Zomers gevulde puntpaprika

Ingrediënten voor 2 personen:

  • 2 puntpaprika's (neem ruime/grote)
  • 1/2 courgette
  • Kerstomaatjes
  • 100 gram hamblokjes
  • 1 sjalot
  • 1 teentje look
  • 1 pakje mozzarellabolletjes
  • 1 el - huisgemaakte - basilicumpesto
  • Provençaalse kruiden
  • Peper en zout
  • Optioneel: gemalen (light)kaas

 

 

Bereiding:

  1. Was de groenten. Snijd de 2 paprika's doormidden en verwijder de zaadlijsten.
  2. Snijd de courgette in kleine blokjes, het sjalotje fijn en plet het teentje look.
  3. Stoof zowel de sjalot alsook het teentje look kort aan, in wat boter, gedurende enkele minuten.
  4. Voeg de courgetteblokjes toe en breng op smaak met peper, zout en Provençaalse kruiden.
  5. Voeg na enkele minuten de hamblokjes toe.
  6. Na nog enkele minuten mogen de kerstomaatjes erbij. Ik heb ze telkens in 4 gesneden en nam er +/- een 12-tal.
  7. Voeg nu tevens de pesto toe. Een flinke eetlepel volstaat. Echter, het is niet verplicht, maar ga bij voorkeur voor huisgemaakte pesto.
    Niet alleen veel lekkerder, maar ook gezonder. De pesto in de supermarkt bevat vaak heel wat onnodige toevoegingen en te veel olie!
    Dus ook net wat gezonder om voor de homemade variant te gaan. Ik heb - doorgaans - enkele potjes in de diepvriezer zitten.
    Proef inmiddels of er nog extra kruiding vereist is. Ik voegde nog wat gedroogde basilicum toe + snuf zout.
  8. Vul de paprika's met enkele mozzarellabolletjes (ik had er net 4 voor elke helft).
  9. Vul daarna op met de groente-hammix en leg de helften in een ovenschaal.
  10. Warm de oven voor op 180°C.
  11. Je kunt ze eventueel nog voorzien van wat light gemalen kaas, maar is geen verplichting.
  12. Plaats ze nu gedurende 15 à 20 minuten (afhankelijk van de oven).

Serveertip: lekker met stokbrood, granen, quinoa, etc.

 

Een toppertje met deze warme dagen. En, ik kreeg er bovendien heel wat lovende commentaren voor.

 

Omdat ik de pesto reeds op voorhand gemaakt had, spaarde ik heel wat tijd uit in de keuken en was ik binnen de 20 minuutjes klaar met kokerellen.

 

Smakelijk !

Reactie schrijven

Commentaren: 0