· 

Quinoa met zalm en broccoli

Voorbereidingstijd

5 minuten

Bereidingstijd

25 min. + 20 min. oventijd

Totale tijd

50 minuten


Quinoa met zalm en broccoli

Op zondagmorgen dook ik opnieuw de keuken om te meal preppen voor maandagavond. In de namiddag stond een uitje op de agenda, maar we waren het er nog niet volledig over eens wat het zou worden. Enerzijds een wandeling, anderzijds een fietsritje. Maar met het pittig windje stond ik niet te springen om te fietsen en dan bedoel ik vooral wat Olivia betreft. Ze heeft heel frequent oorontstekingen en wilde geen risico's nemen. Echter, was Wim hiermee niet helemaal akkoord. Dus ging hij maar meteen een ritje uitstippelen om dat vervolgens in zijn gps te steken.

 

Afgelopen week had ik 30 km gefietst - en dat na een ontzettend lange tijd. Rekening houdend met mijn permanente knieklachten, is het niet altijd evident om het regelmatig sporten te onderhouden. Dus besloot Wim er een 12-tal aan toe te voegen. Dat vond ik nog een minder strak plan! Maar, ik moet wel toegeven dat ik na het ritje van vorige week bruiste van energie en besloot dat we er maar gewoon voor moesten gaan.

 

De eerste 5 km liepen niet zo vlot. Ik was overdressed en had de warmte van het zonnetje - ondanks het strakke windje - onderschat. Misnoegd ging ik aan de kant staan en zwierde mijn jas en trui achterop. Ok, een t-shirtje was wellicht nu wel heel weinig, maar ik was van plan een tandje bij te steken en zou het weldra weer behoorlijk warm krijgen.

 

 

 

 

 

 

En jawel, na 10 km was ik in een flow en vond ik het onwijs leuk. Desondanks is 42 best veel voor iemand die nooit fietst en na de rit was ik uitgehonderd. Ook Olivia had reuzehonger, en gaf aan hoe moeilijk en lastig ze het fietsen vond. Ja, ik kan mij voorstellen dat het wellicht uitputtend was voor haar om de volledige rit in het zitje achterop door te brengen, waarvan de helft al slapend...

 

Nou goed, de zin om te kokerellen was helaas ver te zoeken en ik had evenmin zin om de ovenschotel, bestemd voor maandagavond, reeds op zondag te nuttigen. Ik was van plan een omeletje op tafel te brengen, maar Olivia verkondigde dat ze wel een frietje zou lusten en ook Wim vond dit een betere oplossing. Dat verbaast me niets! Prima, wie ben ik om mij hierbij niet neer te leggen. Jammer misschien om na zo'n inspanning, dergelijke kost op tafel te zetten, maar eigenlijk had ik het verdiend, toch?!

En de verleiding om die avond niets meer te moeten doen was groot, dus werd knoop razendsnel doorgehakt!

 

De ovenschotel werd gespaard en ging dus gisterenavond - maandagavond - de oven in. Oh boy, de geur die na reeds enkele minuten vrijkwam was veelbelovend. Wim en Olivia waren nog even in de tuin aan het werken, terwijl ik vol ongeduld stond te trippelen van verlangen.

 

Het avondeten draait meestal op een domper uit wat Olivia betreft. De meeste dingen wil ze niet eens proeven en heel wat andere zaken laat ze na slechts 1 hap links leggen. Maar ik had geluk, want ze at haar volledige bordje leeg. Hoewel ze meerdere malen aangaf dat ze noch broccoli, noch courgette zou eten, was ik verbouwereerd dat ze zowel de quinoa, de zalm alsook de groente zonder morren naar binnen werkte. Victory!

 

Wim gaf aan dat het hem helemaal niet verbaasde. Hij vond het tevens reuze lekker en claimde onmiddellijk het restje dat overbleef. Hij zou

het - fair and square - delen met Olivia. Na dergelijke complimentjes sta ik dat restje zielsgraag af!

Quinoa met zalm en broccoli

Ingrediënten voor 1 ovenschaal - 2 personen:

  • 1 zakje quinoa (was een mix van rode & witte)
  • 1 broccoli
  • 1 courgette
  • 1 rode ui
  • 1 zalmfilet van 250 gram
  • 100 gram gerookte zalm
  • 40 gram boter
  • 40 gram bloem
  • 350 ml groentebouillon
  • 350 ml (halfvolle) melk
  • Nootmuskaat
  • Viskruiden
  • Italiaanse kruiden
  • Marjolein
  • Peper en zout
  • Optioneel: gemalen kaas

Bereiding:

  1. Snijd de broccoli in roosjes en kook ze in licht gezouten water gedurende een 5-tal minuutjes.
    Giet af en laat schrikken om verderde garing te voorkomen.
  2. Kook de quinoa, volgens de verpakkingswijze.
    Een zakje quinoa dient doorgaans een 10-tal minuutjes te koken.
    Maak gebruik van wat zout of een tablet groentebouillon. Giet af en laat voldoende uitlekken.
  3. Bak de zalmfilet ondertussen in een pan met wat boter en breng het op smaak met peper, zout en viskruiden.
    De vis moet nog niet volledig gebakken zijn.
    Haal uit de pan en pluk m.b.v. 2 vorken in stukjes (zoals je bij pulled chicken-pork-salmon zou doen).
  4. Snipper je uitje fijn en stoof dit in dezelfde pan waarin de zalm gebakken werd.
    Je hoeft dus geen extra vetstoffen toe te voegen.
  5. Was de courgette, snijd in kleine blokjes en voeg toe aan het uitje zodra het glazig gestoofd is.
    Breng op smaak met peper, zout, Italiaanse kruiden en Marjolein.
    De courgette moet nu zeker een 10-tal minuutjes stoven opdat het zacht zou worden.
    Hierna mogen de broccoliroosjes erbij. Voeg eventueel wat extra kruiden toe en meng goed onder en laat op een zacht vuurtje verder garen.
  6. Maak ondertussen de bechamel o.b.v. de boter, bloem, groentebouillon en melk.
  7. Snijd de gerookte zalm in fijne stukjes.
  8. Voeg de quinoa, de pulled salmon, de gerookte zalm en de groente toe aan de saus.
    Meng alles onder.
    Kruid nog even af met wat Italiaanse kruiden en Marjolein.
  9. Giet alles over in een schaal en top - eventueel - af met wat gemalen kaas.
    Is uiteraard geheel vrijblijvend.
  10. Plaats gedurende 20 à 25 minuten in de oven op 180°C
    *Indien je zoals ons de schotel pas 's anderendaags eet, zullen de smaken toch nog net wat langer de tijd krijgen om volop in te trekken. Maar dat is ook het geval wanneer je het in de voormiddag maakt en 's avonds eet.

Wij vonden de combinatie van zowel de gebakken zalmfilet alsook de gerookte zalm echt ontzettend geslaagd en je kon dit ook perfect proeven. Maar wederom is het gewoon ontzettend van belang dat je gebruik maakt van de juiste en voldoende kruiden. Dat kan je gerecht echt maken of kraken.

Koken is nu ook éénmaal proeven, dus proef gerust af en toe tussendoor om na te gaan of het goed zit.

 

Dit is een heel eenvoudig recept en veel tijd neemt het trouwens niet in beslag. We kunnen jullie dit gerecht alleen maar aanraden!

Een ideaal mealprep receptje als je het mij vraagt.

 

De bechamel maakt het wat minder gezond, maar de groente, de vis en de quinoa maken dit weer ruimschoots goed. Het is ook vaak en kwestie van doseren. Dus wees mild met de hoeveelheid saus die je hanteert. Het hoeft er niet in te baden en zal hiervoor niet aan smaak inboeten.

 

Kook ze en smakelijk!

Reactie schrijven

Commentaren: 0