· 

Gehaktschotel met cheesy crumble

Iedereen is wel bekend met de traditionele, zeemzoete appel crumble?! Ik ben er echt volledig gek op. En hoewel het in principe ontzettend eenvoudig klaar te maken is, merk ik vaak dat de ene crumble in het niets valt met een andere... Bakken is een kunst en het schuilt soms in kleine dingen.

 

Onlangs at ik er eentje met heerlijk gestoofde kersen in Nederland. Ik waande mij even in de zevende hemel der foodies. Eerder ik at er reeds met peren, perziken, pruimen, rabarber, ... maar nooit met kersen. Ook kersenvlaai, wat je hier in België moeilijk kunt verkrijgen, is voor mij een zoete zonde dat ik onmogelijk kan weigeren tijdens een bezoekje aan onze Noorderburen!

 

Maar goed, ik wijk af! Ik had het over crumbles. Onlangs was ik aan het brainstormen over ovenschotels en merkte ik dat ik ze doorgaans afwerk mits een toevoeging van gemalen kaas om een knapperig goudgeel korstje te verkrijgen en hoe ik hier eigenlijk wel eens wat verandering in wilde brengen. Toen ik de diverse mogelijkheden afliep kwam ik terecht bij de zoete crumble en ging ik even opzoeken of een hartige crumble haalbaar zou zijn. Via enkele Franse websites en blogs zag ik dat het wel degelijk al eens uitgetest was en mijn idee dus verre van idioot klonk! Nou dat moest ik dan maar eens in de praktijk brengen.

 

Zo kwam ik bij deze eenvoudige schotel terecht. Omdat een crumble op zich reeds behoorlijk rijk is aan boter en - in dit geval - aan kaas, verkoos ik extra koolhydraten (zoals aardappelschijfjes) en overige toevoeging zoals room, en dergelijke, weg te laten.

 

De ovenschotel is eerder Provençaals getint vanwege de zongedroogte tomaatjes, de courgette, de aubergine en zijn extra smaakmakers. Dit type valt hier meestal wel in de smaak.

 

Omdat ik een groot kaasliefhebster ben, keek ik er ontzettend naar uit de crumble te maken. De geur die vrijkwam bij het kneden van het kruimeldeegje, deed me reeds watertanden. Alleen zat ik met de vrees dat het, eenmaal uit de oven, niet zo lekker zou smaken zoals ik het mij had voorgesteld. Maar niets was minder waar! Hoewel het bij het uitscheppen geen plaatje meer was, zat het zeker meer dan goed qua smaken. We namen elk 2 grote porties en hadden nadien nog voldoende over voor 1 persoon 's anderendaags. En daar we we zeker niet rouwig om!

Ingrediënten voor de crumble:

  • 60 gram boter - bakboter of roomboter
  • 70 gram bloem
  • 2 flinke eetlepels paneermeel
  • 40 gram gemalen pittige kaas: ik naam 1/2 gruyère en 1/2 parmezaan.
    Ook Oud Brugge is een prima optie.
  • Italiaanse kruiden

Ingrediënten voor de ovenschotel:

  • 600 gram gemengd gehakt
  • 1 potje zongedroogde tomaatjes
  • 2 tomaten
  • 2 sjalotten
  • 1 grote teen look
  • 1 courgette
  • 1 aubergine
  • Provençaalse kruiden
  • Tijm
  • Peper en zout

Bereiding van de ovenschotel:

  1. Snijd de 2 sjalotjes beiden heel fijn.
  2. Neem 2 grote pannen en smelt in elke pan een klontje boter om vervolgens in elk 1 sjalotje glazig te stoven gedurende enkele minuutjes.
  3. Was en snijd inmiddels de courgette en de aubergine in kleine blokjes.
  4. In de ene ruime pan kun je het gehakt rul bakken.
    Breng op smaak met peper, zout en Provençaalse kruiden.
  5. In de andere pan mogen de groentjes gestoofd worden. Begin met de aubergine en voeg kort hierna de courgette toe.
    Breng op smaak met peper, zout en wat tijm.
  6. Snijd de zongedroogde tomaatjes fijn en van zodra het gehakt gaar is, mag je dit eraan toevoegen.
  7. Snijd de 2 tomaten in plakjes.
  8. Neem een ovenschaal en breng 1 laagje gehakt aan, vervolgens 1 laagje van de gestoofde groentjes en hierbovenop de schijfjes tomaat.
    Nu mag er opnieuw een laagje groentjes en eindig met een laatste laagje gehakt.
  9. Zet de ovenschotel even opzij zodat je de crumble kunt maken.

Bereiding van de crumble:

  1. In principe ga je gewoonweg alle bovenstaande ingrediënten goed mengen tot je een soort van kruimeldeeg verkrijgt. Echter het vergt enig kneedwerk omdat de gruyère als een soort van bindingsmiddel werkt en het dus echt wel moeilijk korrelig wordt. Dus mocht je enkel met parmezaan werken, zal dit sneller de structuur van kruimeldeeg krijgen!
  2. De smaakmakers mag je zelf bepalen, ik gebruikte Italiaanse kruiden en dit paste uiterst prima in dit gerecht, maar je kunt ook opteren voor vers gesneden kruiden mocht je dit wensen.
  3. Leg de crumble mooi bovenop het gehakt.
  4. Warm de oven voor op 180° en plaats de schotel gedurende 20 minuutjes in de oven.
  5. Indien je na een kwartier merkt dat de crumble te snel kleur krijgt, kun je een folielaagje aanbrengen om op die manier te vermijden dat het gaat verbranden. Elke oven is uiteindelijk verschillend!

Wij vonden het een heerlijke schotel. De smaken zaten echt top en de crispy cheesy crumble was zeker een leuke meerwaarde. Alleen is het wel zo dat er geen extra bindmiddel voorzien is zoals een roomsausje of een bechamelsaus waardoor je bij het uitscheppen merkt dat het gerecht ietwat moeite ervaart om niet uit elkaar te vallen. De laagjes waren dus, eenmaal op ons bord, enigszins wat schots en scheef. Maar geloof ons vrij - na die eerste hap merk je daar werkelijk niets meer van!

 

Smakelijk!

Reactie schrijven

Commentaren: 0