· 

Frisse zomersalade met gerookte spekjes

De 3de hittegolf is achter de rug en daar ben niet rouwig om. Maar helaas betekent dat hier ook dat de temperaturen zienderogen kelderen. In between gaat hier precies niet hè! Maar ik maak er nu wel volop gebruik om alle vensters wagenwijd open te zetten zodat alle opgekropte warmte naar buiten kan. Oef, eindelijk herleven we weer en kunnen we de komende dagen alvast weer wat beter slapen.

 

Omdat ik de afgelopen tijd vooral slaatjes en lichte kost op tafel heb gezet, heb ik nog behoorlijk wat restjes in de koelkast huizen en ging ik daar gisterenavond mee aan de slag. No waste is de policy hoor! En daar probeer ik mij toch, zo goed als 't kan, aan te houden. Maar ik mag niet ontkennen dat ik daar wel eens aan durf te zondigen wanneer ik ontzettende instant craving heb en hiervoor dus wel nieuwe aankoopjes moet doen. I confess, I'm a sinner! Maar dat zijn we ieder wel eens op z'n beurt, niet?

 

De laatste keer dat ik naar het grootwarenhuis trok had ik een potje kaasjes meegegrist o.b.v. look en tuinkruiden. Meestal ga ik traditiegewijs voor mozzarella of geitenkaas om onze slaatjes te pimpen, maar de koel- en aperitiefafdeling biedt nu zo veel diverse mogelijkheden, dat ik graag eens wat nieuws uittest. En ze mochten zich meteen bewijzen in dit fris zomerslaatje.

 

Ik vind het fijn wanneer ik zowel zoete, frisse en tevens zoutige smaken aantref in één slaatje. Daarom voegde ik er wat gerookte spekjes en meloen aan toe. Mijn smaakpapillen mogen best wat getriggerd worden.

Ingrediënten voor de dressing:

  • 3 eetlepels extra virgin olijfolie
  • 1 eetlepel frambozenazijn
  • 1 eetlepel mosterd
  • 1/2 tl mosterd
  • Enkele druppels citroen

Ingrediënten voor de salade - voor 2 personen:

  • Veldsla
  • Honingtomaatjes
  • Zachte kaasblokjes met look en fijne kruiden - ik koos voor de blokjes van Rians, o.a. te verkrijgen bij Delhaize.
  • 1 bakje olijven - basilicum
  • 1 avocado
  • 1/4 meloen
  • 4 dikker gesneden gerookte spek
  • Optioneel: champignons (omdat ik er nog enkele op overschot liggen had)
  • Provençaalse kruiden
  • Peper en zout

Bereiding van de dressing:

  1. Meng bovenstaande ingrediënten. Goed schudden en koel zetten tot gebruik.

Bereiding van de salade:

  1. Was de sla en zwier droog.
  2. Was vervolgens de honingtomaatjes en halveer ze. Ik vind de smaak van honingtomaatjes toch nog net wat beter dan de gewone kerstomaat. Die extra zoete toets kan mij wel bekoren.
  3. Ook de olijven mogen gehalveerd worden. De hoeveelheid voor 2 personen, bepaal je uiteraard zelf. Ik heb niet het hele bakje gebruikt. Meestal houd'k er wat opzij voor Olivia die hier grote fan van is.
  4. Ook de meloen en de gerookte spek werden in blokjes gesneden.
  5. Neem een kleine pan en zet op een middelmatig vuur. Voeg geen vetstoffen toe, maar leg de spekblokjes er zo in. Ze bevatten voldoende vet om in te bakken. Kruid met een snuf Provençaalse kruiden.
  6. Omdat wij nog een restje champignons liggen hadden, voegde ik deze op het laatste toe aan de pan om nog even kort mee te bakken, met een snufje peper. Maar dit is zeker geen must in dit slaatje.
  7. Snijd pas op 't laatste de avocado in kleine blokjes. Dreigt anders snel bruin te worden.
  8. Serveer de bordjes met sla, vervolgens de olijfjes, tomaatjes, meloenstukjes, de stukjes kaas en eindig met de spekjes (en champignons).
  9. Lepel wat van de zelfgemaakte dressing erover.

De kruidige kaasblokjes van Rians zijn echt heerlijk van smaak en een prima alternatief op geitenkaas. Door de warmte van de gerookte spekblokjes smolten ze een heel klein beetje en dit gaf een extra toets aan het slaatje. Een goed vullende maaltijdsalade waarbij wij zelfs geen stukje brood gegeten hebben omdat we meer dan voldoende hadden.

 

Je hoeft uiteraard niet voor deze kaasjes te gaan en opteren voor geitenkaas of zelfs een ander type kaas. Maar mochten jullie ze willen uitproberen, wij keuren ze alvast meer dan goed!

 

Smakelijk

Reactie schrijven

Commentaren: 0