· 

Tomaat met kip-avocadosalade

Tomaat met kip-avocadosalade

Sjonge, ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik heb het inmiddels behoorlijk zwaar gehad met die verschrikkelijke hitte, die ik trouwens niet meer uit huis weet te verdrijven. We hebben er tevens een slapeloos nachtje aan overgehouden omdat ook Olivia enorm van de warmte heeft afgezien. Meerdere malen begon ze luidkeels te gillen omdat ze het benauwd kreeg of omdat ze een flesje water of melk wilde. Uiteindelijk heb ik wellicht slechts 2 uurtjes slaap achter de rug en bevalt de alsmaar toenemende warmte mij nog net even wat slechter!

 

Het is dus aftellen naar wat verkoeling. Het is dus echt wel alles of niets in België...

 

 

 

 

 

 

Koken zat er echt niet in gisterenavond. Mijn oven of fornuis aansteken, probeerde ik, in de mate van het mogelijke, te vermijden. In de zomer eten we geregeld eens de alom gekende klassieker "tomaat-garnaal". Maar aangezien we dit reeds enkele malen achter de kiezen hebben, ging ik deze keer voor een zeer verfrissende variant. En i.p.v. frietjes, aten we er een eenvoudig slaatje en à la minute gebakken krieltjes bij. Heerlijk! Toch enige soelaas...

 

Ingrediënten voor 3 tomaten:

  • 3 grote tomaten
  • 2 enkele (kleine) kipfilets of 1 enkele (grote) kipfilet
  • Kippenbouillon
  • 2 eetlepels maïs
  • 1/2 avocado
  • 1/2 rode ui of enkele lente-uitjes
  • Mango
  • 1 el Yoghurt
  • 1 tl mayonaise
  • 1 tl mosterd
  • Italiaanse kruiden
  • Currykruiden
  • Peper en zout

Bereiding:

  1. Kook de kipfilets in een ruime hoeveelheid water waarin je een tablet kippenbouillon hebt opgelost, gedurende een kleine 10 minuutjes.
  2. Giet af en laat even afkoelen.
  3. Snijd een halve rode ui heel fijn of snijd enkele lente-uitjes fijn en giet in een grote kom.
  4. Open een klein bokaaltje met gele maïs en voeg een 2-tal eetlepels toe aan de ui.
  5. Nu kun je de kip ofwel heel fijn versnijden ofwel m.b.v. 2 vorken uit elkaar trekken (zoals je bij pulled chicken zou doen) en voeg toe aan de kom.
  6. Snijd een halve avocado in stukjes en voeg eveneens toe. De andere zijde voegde ik toe aan het rucolaslaatje met kerstomaatjes om bij het gerecht te serveren met wat balsamico-olijfoliedressing.
  7. Ook de mango mag in fijne stukjes gesneden worden. De hoeveelheid heb ik niet afgewogen, maar 2 eetlepels fijn gesneden mango moet zeker volstaan. De rest hield ik voor een fruitslaatje als dessert!
  8. Meng nu de yoghurt, de mayonaise en de mosterd en voeg de saus toe aan de kom en meng het geheel goed onder.
  9. Breng alles op smaak met zout, een snuf peper, 1 tl currykruiden en flink wat Italiaanse kruiden.
    Je kunt uiteraard ook wat verse peterselie (of andere tuinkruiden) eraan toevoegen, maar dat had ik helaas niet in huis.
  10. Zet de vulling nu even in de koelkast terwijl je de tomaten uitholt.
  11. Vul de tomaten met de vulling en plaats opnieuw in de frigo.
  12. Nu kun je het slaatje en de krieltjes voorbereiden (de krieltjes had ik de dag voordien reeds gekookt om op die manier wat tijd uit te sparen).

Het is een echte aanrader wanneer je de garnaaltjes eens achterwege wil houden maar toch op zoek bent naar een frisse toets waarbij de mango dus ongetwijfeld een extra troef is.

 

Omdat je gebruik maakt van flink wat yoghurt, kun je op die manier ook heel wat onnodige calorietjes vermijden en zonder aan smaak te verliezen want de kruiden alsook de variatie aan ingrediënten zorgen voor de ideale smaakbalans.

 

Je kunt de vulling ook prima de dag voordien klaarmaken  en pas 's anderendaags je tomaatjes ermee opvullen. Op die manier spaar je echt heel wat tijd uit en heb je na een drukke, vermoeide werkdag slechts heel even werk in je keukentje alvorens je kunt aanvallen.

 

Ik had er 3 en kon vandaag gerust nog een bordje meegeven met Wim zodat hij reeds zijn lunch liggen had. Hij is het soms beu als koude pap om elke middag boterhammen te eten en zowat elk type beleg heeft reeds de revue gepasseerd. Desondanks is hij vaak toe aan wat anders. Dus wanneer het mogelijk, probeer ik wat extra te maken en voor hem opzij te houden.

Wij hebben er, hoe dan ook, van gesmuld en zijn ervan overtuigd dat het ook bij jullie in de smaak zal vallen.

Laat het mij zeker weten.

 

Smakelijk!

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    Barbara (maandag, 27 juli 2020 21:23)

    Het was niet zo heet vandaag, maar dit frisse gerecht heeft wel gesmaakt!