· 

Italiaanse salade

Het is lente, je heb de ganse dag op kantoor doorgebracht en voelt de vermoeidheid met een mokerslag op je afkomen. Maar straks pik je je energieke peuter (lees: oververmoeid en vervolgens in overdrive) op en heb je nog wat huishoudelijk werk die jou vol ongeduld en zonder mededogen zit op te wachten. En dan heb je nog dat vervelende hongergevoel dat naar boven komt, maar desondanks vind je het ontzettend balen dat je nog boodschappen moet om vervolgens de keuken in te tuimelen. Take-away dan maar? Hmm, onweerlegbaar eenvoudig. Maar je hebt tevens trek in wat gezonds en afhaalmaaltijdjes kunnen soms een aardige duit kosten voor wat je er in ruil krijgt.

 

Nou, op DIE avonden, vind ik het echt prettig om mijn toevlucht te zoeken tot een maaltijdsalade! Je zit helemaal niet vastgepind op een specifiek recept en doorgaans kan ik (en ik spreek uiteraard exclusief voor mezelf) beroep doen op mijn trouwe koelkast en/of berging die nog wat leftovers hebben zitten.

 

Op basis daarvan en enkele nieuwe inkoopjes maakte ik deze heerlijke Italiaanse 'poepsimpele' maaltijdsalade. Summer ... I can almost taste it! 

 

Ingrediënten voor 2 slaatjes:

  • Parmaham - 6 sneetjes
  • 1 pakje mozzarella(bolletjes)
  • 1/2 courgette
  • 1 avocado
  • 1 pakjes groene olijven (natuur)
  • Kerstomaatjes
  • Sla (gemengde sla, veldsla, rucola, ...)

Ingrediënten voor de dressing:

  • 6 eetlepels olijfolie
  • 3 eetlepel balsamicoazijn
  • Italiaande kruiden
  • Snuf zout

Bereiding:

  1. Was en droog/dep de sla droog.
  2. Was de courgette en snijd in dunne plakjes.
  3. Snijd de groene olijven in kleinere stukjes.
  4. Was de kerstomaatjes en halveer.
  5. Ik had toevallig nog 1/2 pakje zongedroogde tomaatjes liggen en sneed deze tevens fijn.
  6. De mozzarella mag afgegoten worden zodat al het overtollige vocht verdwijnt.
  7. Voor de dressing volstaat het bovenstaande ingrediënten te mengen in een afsluitbaar potje en dit flink te schudden.
  8. Vul de borden met de sla, tomaatjes, olijven mozzarella.
  9. De courgetteschijfjes mogen gegrilde worden op hoog vuur. Kruid ze af met wat peper en zout.
  10. Van zodra de ribbeltjes verschijnen van de pan, mogen ze omgedraaid worden en laat je ook deze kant goed grillen.
  11. Verspreid de schijfjes bovenop de salade.
  12. Werk af met 3 plakjes parmaham per salade.
  13. De dressing kan er nu overgegoten worden (dit werd nog niet gedaan op de foto).

Lekker met wat stokbrood!

 

Ik maakte voor mezelf tevens een honingmosterddressing omdat dit mijn lievelingsvinaigrette is, maar Wim verkiest steevast de balsamicoversie!

 

Heel eenvoudig, ontzettend smaakvol en ongetwijfeld gezond.

 

Alvast smakelijk!

Reactie schrijven

Commentaren: 0