· 

Romige gratin van prei en spruitjes

Ik maakte afgelopen weekend een groot aantal kippengehaktballetjes. Dus zondagavond konden we er gelijk opnieuw van smullen! Alleen, de champignonsaus met peultjes was inmiddels wel volledig op... En omdat ik helemaal geen zin had om buiten te komen met dit miezerige weertje, besloot ik mijn berging, koelkast en vriezer te raadplegen. Zij laten mij overigens nooit in de steek.

 

En mits de ingrediënten die ik terugvond, maakte ik deze heerlijke romige gratin van prei, spruitjes en krieltjes. Heel snel klaar, boordevol smaak en dus wederom een receptje dat ik dolgraag met jullie wil delen.

Ingrediënten voor een kleine schotel - 2 personen:

  • 1 (dikke) prei
  • 250 gram spruitjes
  • Krieltjes (8-tal)
  • 100 ml room
  • 1/2 groentebouillontablet
  • Handje gemalen gratinkaas - type gruyère
  • Tijm
  • Peper en zout

Bereiding:

  1. Schil de krieltjes en kook deze 10 à 15 minuten in gezouten water. Controleer d.m.v. een fijn mesje of ze reeds voldoende gaar zijn.
  2. Was de spruitjes en verwijder de harde steeltjes alsook buitenste blaadjes. Kook de spruitjes eveneens gedurende een 15-tal minuten.
  3. Zowel de krieltjes als de spruitjes mogen even uitlekken.
  4. Smelt een klontje boter in een kom en voeg de spruitjes hieraan toe. Kruid reeds met wat peper en zout.
    Laat de spruitjes nu zeker een kwartiertje stoven op een middelmatig vuurtje.
  5. Snijd ondertussen de prei fijn.
  6. Voeg de prei toe aan de spruitjes. Kruid extra bij met wat peper, zout en tijm.
  7. Laat opnieuw gedurende enkele minuten stoven.
  8. Verkruimel nu 1/2 tot 2/3 van een bouillontablet bovenop de groentjes en meng onder.
  9. Ook de room mag nu toegevoegd worden. Laat het geheel nog even sudderen.
  10. Plaats de krieltjes (ik heb elk krieltje in 2 gesneden) in een ovenschaaltje en verdeel het roomsausje met de groentjes bovenop de aardappeltjes.
  11. Werk af met een handje gruyère of andere gratinkaas die je liggen hebt/verkiest.
  12. Plaats in de oven, gedurende een 15 à 20 minuutjes, op 180°C.

Smaakvolle combinatie met de kippengehaktballetjes. Maar je kunt ze naar hartenlust combineren met eender welk type vleesje je wenst. Ook heerlijk met een op vel gebakken zalmfiletje.

 

Eenvoudig, niet?

 

Smakelijk!

Reactie schrijven

Commentaren: 0