· 

Lasagne met ricotta, gehakt en veggies

Lasagne met ricotta, gehakt en veggies
Lasagne met ricotta, gehakt en veggies

Zondag staat in het teken van maaltijden waarvan we zowel de zondag als de maandag kunnen smullen. Op maandagavond, geen gedoe voor mij in de keuken want dan ga ik zwemmen met mijn zus en is het even us-time! En daar kan ik eigenlijk pas echt zorgeloos van genieten wanneer ik weet dat er die avond geen regelingen meer getroffen moeten worden.

 

Invriezen is uiteraard een optie, maar daar ben ik mee gestopt want onze vriezer heeft ook maar een beperkte capaciteit en kan ik dus moeilijk blijven opvullen. En restjes verdwijnen hier doorgaans toch snel.

 

Gisteren koos ik voor een alternatieve versie van de alomgekende lasagne. In België wordt hij nogal vaak gemaakt met bechamelsaus en hoewel ik verlekkerd ben op deze saus, maak ik mijn lasagne graag wat gezonder zonder zijn heerlijke smaak te verliezen ! Vandaar dat ik opteerde voor een versie met geroosterde butternut en zoete aardappel in combinatie met een crème van ricotta en spinazie.

 

 

 

Ingrediënten voor 2 medium schotels:

  • Lasagnevellen
  • 1 butternut
  • 2 zoete aardappelen
  • 500 gram spinazie
  • 400 gram ricotta
  • 700 gram gehakt
  • 1 ui
  • 2 teentjes look
  • 1 blik tomatenblokjes van 800 gram
  • 1 klein blikje tomatenpuree
  • 100 gram gruyère
  • Olijfolie
  • Tijm
  • Italiaanse kruiden
  • Nootmuskaat
  • Peper en zout

 

Bereiding:

  1. Schil de butternut en de zoete aardappelen en snijd in evengrote blokjes van ongeveer 2 op 2.
  2. Neem een ovenschaal en leg hier de groentenblokjes in.
  3. Plet een teentje look en voeg toe aan de schotel.
  4. Besprenkel met olijfolie zodat alle blokjes omhuld zijn met een klein laagje olie en kruid vervolgens met peper, zout en tijm en meng opnieuw onder.
  5. Plaats de oven nu gedurende 30 minuutjes in voorverwarmde oven op 180°C en meng de groenten 2 à 3 keer opnieuw zodat alles evenredig kan garen.
  6. Stoof een uitje aan in een vuurvaste kom in wat olijfolie en wanneer het uitje gefruit is kun je het gehakt stelselmatig toevoegen tot het rul gebakken is.
  7. Voeg nu de tomatenblokjes en puree hieraan toe.
  8. Eenmaal dat de zoete aardappelen en de butternut mooi geroosterd zijn, voeg je deze toe aan de tomatensaus.
  9. Kruid de saus nu met peper, zout en flink wat Italiaanse kruiden. Laat de saus nog wat verder pruttelen op een laag vuurtje.
  10. Inmiddels kun je een klontje boter laten smelten in een andere kom waarin je nu de verse spinazie in kan slinken.
  11. Neem een vork en spies een gepeld teentje look en roer hiermee in de spinazie zodat deze de smaak van de look volop kan opnemen.
  12. Wanneer alles geslonken is, giet je de spinazie af en laat je deze even staan.
  13. Neem nu de ricotta, giet in een kommetje en voeg hier de spinazie aan toe.  Kruid met peper, zout en nootmuskaat.
  14. Neem nu een ovenschaal en leg een eerste laagje van spinazie-ricottacrème.
  15. Leg hier bovenop enkele spinazievellen.
  16. Smeer opnieuw een laagje van de spinazie-ricottacrème.
  17. Voeg nu een eerste laagje van de tomatensaus toe. Waarna je opnieuw lasagnevellen legt.
  18. Werk op deze manier mooi naar boven toe en eindig met een laag tomatensaus.
  19. Strooi nog wat gruyèrekaas bovenop de tomatensaus.
  20. De lasagne mag nu gedurende, zeker 30 minuten, in een voorverwarmde oven op 180°C.
    Indien de lasagnevellen nog niet voldoende gaar zijn, mag de schotel nog wat langer in de oven.

 

Smakelijk!

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    maarten (donderdag, 17 mei 2018 22:15)

    Ziet er echt suuuper lekker uit.