· 

Mascarpone met rode vruchten

Mascarpone met rode vruchten
Mascarpone met rode vruchten

Kerst en Nieuwjaar gaan vaak gepaard met lekker en uitgebreid eten. Na een ellenlange serie aan hapjes bij de aperitief, een eventueel voorgerechtje en het uiteindelijk lang verwachte hoofdgerecht, waarbij wij doorgaans traditiegetrouw opteren voor een fonduetje, heb je je buikje al meer dan vol gegeten. Vroeger werd dit feestmaal altijd afgesloten met een kerststronk met crême-en-beurre waaraan mijn zus en ik ons werkelijk ziek konden eten. Maar ondanks onze grote eetlust, gingen er vaak grote stukken verloren dit zowel wat het menu betreft als het dessert. Dit is ongetwijfeld een groot probleem in heel wat gezinnen in deze tijd van het jaar. Onze ogen zijn nu eenmaal veel groter dan nodig met al dat lekkers. Dit jaar besloot ik het wat anders aan te pakken.

 

Ik wilde een zelfgemaakt,luchtig dessertje voorschotelen waarbij er geen restjes verloren dienden tegaan, er geen sprake was van een mega-caloriebom, er niemand naar huis moest gaan met een overvol, en misschien zelfs misselijk gevoel, dat toch bij iedereen in de smaak viel! Even wat zoekwerk in het vooruitzicht dus …

 

In mijn achterhoofd had ik al een dessertje met mascarpone in gedachten waardoor ik de zoektocht reeds kon verfijnen. Na een namiddagje Pinterest, kwam ik het ideale dessertje tegen dat precies aan al de voorwaarden voldeed en waarvan ik stiekem reeds begon te watertanden.Met hier en daar wat wijzigingen kwam ik tot het volgende resultaat: mascarpone met een coulis van rode vruchten en verse bosvruchten afgewerkt met een crumble van speculoos.

 

Ingrediënten voor 8 personen

  • 500 gr. mascarpone
  • 500 gr. gemengde rode vruchten (verse)
  • 150 gram suiker
  • Rode vruchtencoulis
  • Speculoos (10-tal koekjes)
  • 6 eidooiers

Bereiding

  • Klop de suiker luchtig op met de eidooiers tot een schuimige massa (op een lage stand).
  • Voeg de mascarpone beetje bij beetje toe en meng voorzichtig onder en mix vervolgens opnieuw tot een romige massa.
  • Verkruimel de speculoos tot een crumble.
  • Meng de rode vruchten met de coulis.
  • Vul je glaasjes (ik heb gebruik gemaakt van wijnglazen gezien dat feestelijk presenteert) met een laagje mascarpone.
  • Plaats hier bovenop vervolgens een laagje rode vruchten met de coulis.
  • Vul aan met een laagje van de speculooscrumble.
  • Maak nu een 2de laagje aan in dezelfde volgorde.
  • Eindig met bovenop de speculoos enkele rode vruchten.
  • Plaats vervolgens in de koelkast en laat minstens 4 uur opstijven zodat de mascarpone vaster van structuur komt.

Mocht het toch misgelopen zijn, had ik gelukkig voldoende roomijs in de ijskast zitten. Met Kerst en Nieuw kun je maar best een plan B voorzien, want het is uiteindelijk niet het ideale moment om wat nieuws uit te proberen. Maar gelukkig wist ik iedereen te bekoren. Ze waren het er unaniem over eens dat het echt overheerlijk was. En volgens mij mag ik ze op hun word geloven, gezien ze de glaasjes tot de laatste kruimel hebben geledigd.

 

Een dessertje dat ik zeker nog vaak zal voorschotelen!

 

Smakelijk.

Reactie schrijven

Commentaren: 0